Thursday, March 7, 2013

De ce 8 martie?

    Ziua femeii, o zi internationala, dar nu ca oricare alta.
    Unii o numesc comunista, dar de ce tot ce e nascut in comunist e, neaparat, si negativ? Sigur ca pare o sarbatoare comunista, fiindca a fost impusa de niste miscari de masa, muncitoresti, de sindicat. Pana atunci, femeile aveau foarte putine drepturi, erau discriminate. Cum isi obtin, oare, drepturile cei discriminati? Nu zic "minoritate" fiindca demografia arata ca sunt mai multe femei decat barbati pe lume. Oricum, e o sarbatoare si a primaverii, adoptata de toata lumea civilizata.
    Mai este o problema in legatura cu aceasta sarbatoare - comertul eftin, care face din aceasta sarbatoare una ca si oricare alta, dar, oare, este nevoie de un anumit cadou, ca sa-i poti zice, femeii de langa tine, fie mama, fie sotie, sora, bunica sau prietena, un simplu "La multi ani si un multumesc ca m-ai facut sau ca esti langa mine?".
    Altii zic ca nu au nevoie de o zi in care sa-si sune mama si sa-i zica "La multi ani mama!", o pot face in fiecare zi. Da, dar de cate ori pe an iti suni mama si ii zici o felicitare si cat inseamna ea pentru tine? Poate doar la ziua ei, daca nu esti prea ocupat ca sa uiti si de ziua ei. Si parca o sarbatoare e mai sarbatoare cand este sarbatorita la unison.

    De ce sa renuntam sa sarbatorim Ziua Femeii pentru ca e o sarbatoare comunista, dar sa sarbatorim Valentin's day sau Holloween?


    Imi amintesc cu drag, cum la gradinita, educatoare ne punea pe fiecare dintre noi, picii, sa confectionam chestii hand-made, pe care scriam cateva cuvinte de felicitare si numele mamei. Trebuie sa mentionez ca, nu noi, aia micii, scriam felicitarile si poate, noi aveam un aport prea mic in confectinarea acelor felicitari, insa faptul ca ne murdaream de lipici si taiam doua - trei frunze pentru floricica de pe felicitare, ne facea sa ne simtim mandri de realizarea noastra, iar pe mamici le simteam induiosate cand primeau acele mici felicitari, confectionate de puii lor si daruite la matineul organizat special cu aceasta ocazie. Acolo, spuneam poezii cu atata inflacarare, dupa care ne duceam la mamici si le dadeam acel valoros obiect al trudii noastre. Ne uitam in jur si incercam sa ghicim care este cea mai frumoasa dintre toate.

    Nici pana acum, n-am reusit sa-mi gasesc talentul in a confenctiona chestii hand-made. Poate, acesta este si motivul pentru care, ajungeam cu o zi inainte de Frumoasa Zi si nu aveam nimic facut de mine. Atunci, educatoarea ii aduna pe toti copiii ca sa ma ajute si pe mine sa fac ceva. De cele mai multe ori, felicitarea mea era cea mai frumoasa, pentru ca era facuta cu ideile adunate de la toti, insa, in sufletul meu eram trista, de fiecare data, pentru ca nu puteam sa fac ceva cu mana mea.

    Poate, din aceasta cauza, intr-o zi, al unui an, pe care nu mi-l mai amintesc, am sterpelit de la mama din birou un pumn de banuti, care pentru mine erau o avere. Imi amintesc ca i-am luat un parfum, din cel mai eftin si mai prost si pentru ca nu-mi ajungeau bani si de flori, am fost in padure, am adunat cativa ghiocei si cateva crengute care inmugureau, le-am unit intr-un buchet si i le-am daruit. Insa, inainte de a i le darui, mama a descoperit ca am furat bani de la ea.
    Pana a primi cadoul nu mi-a zis nimic, insa dupa ce am felicitat-o cu bucurie in suflet, EA, in loc sa-mi multumeasca, m-a certat si m-a pedepsit pentru ca am furat bani. M-am simtit ultimul om si din acel moment, nu numai ca nu am mai furat bani, dar nici cadouri nu am mai facut de 8 martie. Insa, la prima ora a diminetii, ma duceam si o cuprindeam si ii ziceam "La multi ani mama!". Nu avea nevoie de mai mult.

    Era si este, o sarbatoare a mamelor, nu neaparat a femeilor, dar, pentru ca, fiecare mama este o mama sau o potentiala mama, ma face sa ma gandesc la aceasta zi ca la una in care ma simt minunat ca sunt femeie. Nu e o corvoada aceasta zi si, la urma urmei, o zambila este mai eftina decat un pachet de tigari.


Tuturor femeilor, mame sau posibile mame, va doresc sa pastrati soarele in ochi si gingasia in suflet!
La multi ani femeie!



2 comments:

  1. La multi ani si tie! Mi-au placut amintirile tale,(de altfel imi amintesc si eu felicitarile facute la gradinita sau la scoala)dar cel mai mult finalul: "ma duceam si o cuprindeam si ii ziceam "La multi ani mama!". Nu avea nevoie de mai mult." Cred ca, dincolo de orice cadou, asta conteaza cel mai mult pentru o mama!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cred ca amintirile din gradinita si unele din scoala sunt comune pentru majoritatea dintre noi si sunt amintiri foarte frumoase.
      Intradevar, mamele se multumesc cu dragostea copiilor lor, nu au nevoie de mai mult. Asa sunt mamele, cele mai bune fiinte. Tu stii cum e;). La multi ani si tie!

      Delete

Zi-mi si mie la ce te gandesti