Saturday, December 21, 2013

Cusma lui Guguta

Tip-til, prin zapada, prin praf sau prin noroi, prin ger sau soare, vin sarbatorile de iarna. In primul rand, fiecare se gandeste la cadouri si la cum sa-si petreaca timpul. La moldoveni e anapoda. Ei se gandesc, in primul rand, la masa de sarbatoare, pentru ca daca e masa, e obligatoriu sa fie si incarcata cu bunatati, mancare si bautura. Moldoveanul se gandeste cum o sa se faca tapan de sarbatori (adica ce betie pe cinste trebuie sa faca), iar moldovencele ce mancare inedita si originala trebuie sa puna pe masa, ca sa fie considerata gospodina gospodinelor, iar laudele sa le primeasca barbatu-sau pentru ce noroc a avut cu asa fumeie.


Pe masa de sarbatoare, fie Craciun, Paste, hram, or zi de nastere, trebuie sa fie minim 5 feluri de mancare, de la traditionalele galuci (sarmale), racituri (piftie), catleti si bitocichi (parjoale si snitel), vinigret (salata de boeuf), shuba (salata de peste cu sfecla rosie, cratofi, oua si maioneza) si pana la mancaruri cu somon, oua de prepelita, sushi si mai stiu eu ce delicatese cu denumiri sofisticate. Insa, din toata adunatura de bliuduri maldav'nesti, asezate una peste alta, din lipsa de spatiu pe masa, nu trebuie sa lipseasca desertul, adica Cusma lui Guguta (t-ul are virgulita, dar eu n-am instalat inca nebunia asta cu diacritice, am versiunea engleza la alfabet).

Guguta asta, e un personaj din niste volume pentru copii scrise de nuvelistul moldovean, Spiridon Vangheli. Si Guguta e un baietel care are o caciula fermecata de carlan (din piele de miel). Caciula se facea mare, cand Guguta vrea sa-si ajute consatenii sa nu inghete de frig. Odata, caciula s-a facut asa de mare, incat a incaput tot satul sub ea. Asa de fermecata era caciula, incat i-a cucerit pe toti. Si pe satenii de incapeau sub ea si pe cititori. Cine s-a gandit prima data la acest tort din clatite, sa-l faca sa semene cu cusma lui Guguta si sa-i dea si denumirea aceasta, nu stiu, dar a fost tare inspirat. E marca moldoveneasca, fara de care nu trece nici o sarbatoare. Intreaba un moldovean caruia sa nu-i placa sau sa nu stie de Cusma lui Guguta. N-o sa gasesti, precis.

Ei, dar eu aici, vreau sa vorbesc despre desert, nu despre nuvela, o sa va spun pe scurt reteta.
Clatite stiti sa faceti? Pana si eu pot sa fac, asa ca reteta nu v-o mai scriu, o gasiti cu siguranta pe net. Nu de alta, dar nu vreau sa incurc gramajul la ingrediente si sa dati vina pe mine ca nu v-a iesit clatita. Stiti voi, oua, lapte, zahar (si vanilat), faina si ulei.
Dupa ce sunt gata, separat se pregateste umplutura si decorul. Cea mai comuna umplutura este visina in socul ei  (un fel de dulceata de visine, dar fara zahar), cam un borcan de 500-700 de ml, care se pune la scurs pentru cateva minute. Intre timp se bate smantana cu zahar, 500 de ml de smantana si 4 linguri de zahar. La Masterchef am aflat ca exista mai multe tipuri de smantana. Eh, eu nu ma pricep sa va zic de care ar folosi ei, Chefii, insa eu folosesc smantana proaspata de casa. Si cum in Anglia nu tine nici un vecin vaca in curte, ma multumesc cu smantana din comert. O aleg pe cea mai cremoasa si mai grasa. Se bate pana se topeste zaharul.

Clatita se umple cu visine, se infasoara, ca sa semene cu un fluier (ce comparatie!),se aseaza intr-o farfurie ovala, primul rand, format din 3 clatite sau mai multe, in functie de latimea farfuriei. Se unge cu un strat de smantana, apoi se aseaza al doilea rand, din 2 clatite si deasupra una, in asa fel incat sa semene cu o piramida. Se unge integral cu smantana, se rade ciocolata pe toata suprafata, eu prefer ciocolata inchisa la culoare ca sa se deosebeasca de smantana si eventual se orneza cu fructe.
Ies cateva farfurii de Cusma lui Guguta, asa ca, aveti de unde sa serviti mai multi invitati.


Eu am zis sa incerc si altfel aranjarea, asa ca, in loc sa pun clatita culcata, am asezat-o in picioare. Evident ca n-ar fi stat in picioare, cat e ea de lunga, am taiat-o in 4, astfel 3 clatite, taiate in 4, le-am asezat in picioare, pe o farfurie si deasupra am mai pus inca o clatita taiata in 4, tot in picioare. Am stropit cu smantana si am ornat cu ciocolata rasa si boabe de rodie.
Daca as fi in fata voastra si nu in spatele blogului, v-as da, asa o explicatie, de m-ar durea mainile. Dar, prin cuvinte scrise, e mai greu si ma stradui. Exemplific cu poza ca sa intelegeti, totusi, ce am vrut sa zic.


Sa aveti pofta, stiu ca salivati :)). Si daca v-am dat idei de de desert, spor la treaba.
Un Happy Weekend sa aveti si pregatiri usoare de sarbatori!
P.S. Omul meu e in culmea extazului. N-a mancat atatea deserturi facute de mine, ca in ultima perioada, in toata perioada noastra de niu-niu-niu si dulcegarii. Ce sa fac si eu, se apropie Craciunul si astept cadouri:)).

19 comments:

  1. Arata super si sun convinsa ca e si gustoasa! Nu se poate folosi frisca in loc de smantana?
    Sarbatori fericite si multe prajituri! :)

    ReplyDelete
  2. Draga Tina sper sa primesti cadourile mult visate. :* Le meriti! :D Pe mine una m-ai omorat cu articolul asta, partea in care ne povesteai preparatele moldovenesti m-a dat gata. Haios, dulce si savuros!
    Happy weekend. :)

    ReplyDelete
  3. frumoasa povestire ai realizat! cusma lui Guguta-nu stiam! multumesc! minunate idei pentru retete! chiar foarte interesante! cu prima ocazie-am sa incerc! dupa atatea dulciuri, o seara minunata iti doresc!

    ReplyDelete
  4. Inteleg ca vrei sa te pui bine cu Mosul?Ce sa zic? Un mare talent si idei sa faci dulciuri.Eu nu prea fac,dar apreciez munca si stradania celorlalti.Toate bune!

    ReplyDelete
  5. Cusma lui Guguta e fascinanta de-a dreptul! Si cu visinele alea, cred ca e o minune!
    La cum l-ai rasfatat pe sotul tau, sub pom va fi plin de daruri, sunt convinsa, doar le meriti! ;)
    Of, ce de bunatati, si eu ma apuc maine de cupcakes si cremes, dar si niste saleuri si cornuri cu cascaval. Oare imi aduce Mosul ce-mi doresc?! :P
    Te pup, Happy weekend si un car de bucurii! :)

    ReplyDelete
  6. Deci asa, faci dulciuri doar manata de interes ;) :))
    Nu stiam despre Cusma lui Guguta absolut nimic dar daca-i cu clatite, e minunata. Imi plac mult clatitele, dulceata de visine (chiar daca aceasta e mai acrisoara, dupa cate inteleg) si, desigur, imi place si frisca.
    Dar sa stii ca si in Romania oamenii tot la mancare stau cu gandul de Sarbatori. Desigur si la bautura :)) Nu ne deosebim prea mult. Toate hipermarketurile sunt sub asediu zilele acestea dar si intre Craciun si Anul Nou. Bine, nu si eu. Daca ar fi dupa mine, toate ar da faliment :))
    Happy weekend, draga Tina!

    ReplyDelete
  7. Intr-adevar e o idee excelenta! Si bineinteles ca salivez!

    ReplyDelete
  8. Pai in perioada de "niu-niu-niu" cine avea timp sa-si faca siesta???
    De salivat, am salivat, ca la noi miroase a cornulete. "Cusma lui Guguta" e o idee "bunacioasa" dar trebuia sa ne spui inainte sa facem visinata...
    Weekend minunat!

    ReplyDelete
  9. @Ileana
    Ba cred ca se poate. Nu vad de ce nu, insa eu n-am mancat niciodata aceasta cusma a lui Guguta cu frisca.

    ReplyDelete
  10. @Nice
    Ehe, asta cu denumirile moldovenesti e doar inceputul pentru ca exista atatea retete gustoase cu denumiri haioase.

    ReplyDelete
  11. @Mirela
    Mirela, tu deja ai experienta in domeniu, eu abia incep sa prind gustul de facut deserturi.
    Atunci iti doresc spor in pregatiri si un preAjun cat mai frumos!

    ReplyDelete
  12. @Elly W.
    Da, stiu cum e si in Romania, inainte de sarbatori. mai ales la casele supermarketurilor si in trafic. Ai inteles bine, e o dulceata mai acrisoara, caci nu se pune zahar la fiert.

    ReplyDelete
  13. @GabiAPai unele iubiri cica trec prin stomac, la mine a trecut prin inima, via stomac (de gatit gatesc dintodeauna, dar desert nu am facut pana acum).
    Visina in socul ei, nu e visinata, ci o dulceata din visine fierte doar in sucul lor, fara sa se adauge decat vreo 2 linguri de zahar la vreun 1kg de visine.
    Dar in loc de visina poti folosi orice dulceata mai tare, adica nu gem, de exemplu de gutui.

    ReplyDelete
  14. ce frumos ai zis! :)si ce maaasaaa...
    sarbatori frumoase!!!

    ReplyDelete
  15. E teribila Cusma lui Guguta ! Cred ca voi incerca, dar cu gem de gutui. Smantana si gemul m-au facut sa ma gandesc la papanasi, pe care ii ador.
    Sunt sigura ca vei primi ce iti doresti, Mos Craciun va fi incantat de asemenea bunatati.

    Sarbatori fericite, Tina ! Sa fii sanatoasa si sa ai numai bucurii !

    ReplyDelete
  16. Cand voi ajunge acasa, dupa ziua asta de munca, ma duc direct sa vad daca mai am dulceata de visine. M-ai dat gata cu cusma asta, e imposibil sa nu pofteasca omu'! Daca nu ne mai citim intre timp, sa.ti fie cu bine sarbatorile, cu liniste si tot ce.i mai frumos! >:D< :*

    ReplyDelete
  17. Draga Tina, sa ai un Craciun luminos si plin de veselie! Sanatate si daruri multe, iubire si zile superbe iti doresc! Sarbatori freicite alaturi de cei dragi! ;)

    ReplyDelete

Zi-mi si mie la ce te gandesti